fredag 27 juni 2014

Trollsländor och kikare, uppdaterat 27/6

Undertecknad med en Pentax Papilio 8.5 x 21 runt halsen.
Nedanstående inlägg skrevs i februari i år. Nu har det gått några månader och jag kan rapportera som jag då utlovade. Det är bara att inse, att Lynx HD 10 X 30 håller allt den lovar. Allt jag vill ha i en kikare för att skåda trollsländor tillmötesgås, samtidigt som den fungerar lika bra att skåda fågel med. Jag går inte in på detaljer här och nu, utan hänvisar till texten nedan där jag specificerar vad det är jag vill ha. Lynx HD 10 X 30 går att beställa exempelvis Kikab eller via Falsterbo Fågelstation. Träffar du på mig i fält framöver visar jag mer än gärna vad det är jag uppskattar så mycket med min nya kikare!

Något vi nog aldrig berört i vår blogg är olika typer av hjälpmedel och material man kan använda när man skådar trollsländor (finns däremot omnämnt i t ex Trollsländeguiden). En sak som med allt bättre och flera fältbestämningsböcker blivit allt viktigare är en bra kikare. Bland de som börjat skåda trollsländor de senaste fem åren eller så finns också många fågelskådare, och många föredrar att artbestämma sländorna genom att fotografera eller ta dem direkt i kikare. Jag är verkligen ingen expert på optik, men kan åtminstone redogöra för mina egna erfarenheter vad gäller kikare vs trollsländor.

Själv använder jag håven allt mera sällan, nästan enbart när jag håller i visningar, guidningar, kurser eller dylikt, då det verkligen är pedagogiskt att kunna visa upp sländorna i handen. Annars är det kikare (eller blotta ögat) som gäller.

När jag började med trollsländor var det min gamla trotjänare som fick agera hjälpmedel. Min Zeiss 10 x 40 B är en kikare som jag antagligen kommer att använda livet ut, vilket förstås är skönt att veta då det var en enormt stor investering för mig när det begav sig (det står West Germany på den, så gammal har den hunnit bli). Jag har inte haft några tankar på att byta ut den, för jag är helt enkelt fortfarande så oerhört nöjd med den. Tills jag började med trollsländor det vill säga, för plötsligt kände jag behovet av betydligt bättre närgräns.

Trotjänaren Zeiss 10 x 40 B.
Men vi kanske börjar i fel ände: vad vill jag ha av en trollsländekikare? 
1) Mycket bra närgräns. Det finns flera skäl till detta, bland annat att jag ofta kommer dem väldigt nära, exempelvis när man går ute i högt gräs. Jag finner väldigt ofta att jag står och ser ner på sländorna, och då fungerar det väldigt dåligt med närgräns på 4-5 meter.
2) Hög förstoring, gärna 10 x, då jag är van vid det redan. Det gör också att jag klarar mig ganska bra utan tub, och jag vill kunna skåda fågel och annat än trollsländor också.
3) Bra synfält. Med litet synfält är det svårt att hitta både flygande djur och sittande, små flicksländor i gräs, exempelvis.
4) Liten vikt. Det här är en bonus, men skulle kunna vara en avgörande faktor om det står och väger mellan två modeller, särskilt som jag har rygg- och nackproblem.
5) Vattentät. Även om jag sällan skådar sländor i regn så befinner jag mig i våta miljöer, dessutom vill jag som sagt kunna skåda fågel också.
6) Prisvärdhet. Subjektivt förstås.
7) Den måste funka bra med glasögon.

Om vi utgår från den kikare jag hade, alltså Zeiss 10 x 40 B, så är närgränsen inte tillräckligt bra, den väger mycket och synfältet är väl i ärlighetens namn inte jättebra. Det är dock den modell jag är van vid, så det var egentligen endast närgränsen som gjorde att jag ändå såg mig om efter något annat. Prismässigt var jag inte intresserad av att lägga 10 000-20 000 spänn på en ny kikare när jag redan hade en som jag var nöjd med i övrigt.

Pentax Papilio 8.5 x 21
Valet föll därför på Pentax Papilio 8.5 x 21 (finns även som 6.5 x 21), allmänt känd som ”fjärilskikaren”. Det är en liten lättviktskikare med närgräns ner till makalösa 0,5 meter, till synes perfekt som trollsländekikare. Jag har använt denna modell i 2-3 år nu och är hyfsat nöjd. Priset ligger kring 1 500 kr, skapligt prisvärt med andra ord. Det som är mindre bra med Papilion är att den inte är vattentät(!) och att den har uselt synfält (jag vet inte om 6.5 x 21 är bättre).  Det senare gör att det ofta är lite vanskligt att hitta djuren man letar efter. Den är också lite väl liten, åtminstone för mina ganska stora händer, så greppet om den känns aldrig riktigt ”rätt”. Jag tycker också att den fungerar ganska dåligt med mina glasögon då linserna är väldigt små. Delar av ytan på själva kikarkroppen upplevs som ”kladdig”, det är en gummibeklädnad som liksom drar åt sig smuts.

Den mycket fina närgränsen har ändå gjort att jag varit nöjd och egentligen inte letat efter något annat. Dock har jag känt mig nödgad att ofta ha med mig både denna kikare och min Zeiss, för Papilions lägre förstoring och lite sämre synfält har inte varit kul när jag skådar fågel eller trollsländor på avstånd, som flygande ute över vatten. Och vem vill släpa runt på två kikare?

Så för att sammanfatta, så skulle jag vilja ha en kikare som jag kunde använda både till trollsländor och allt annat, och för det krävs mycket bra närgräns, gärna med liten vikt och åtminstone ok synfält. Den ska också vara vattentät, fungera bra med glasögon och ha en hög förstoringsgrad, gärna tio. Självklart ska den också ha bra färgåtergivning och kännas bra i händerna. För att jag ändå ska investera i en tredje kikare så måste den kännas prisvärd, annars kan jag lika väl fortsätta använda de jag har. 

Lynx HD 10 X 30
Nu vet jag som sagt inte jättemycket om kikare, mer än vad jag själv vill ha, och har därför dålig koll på vad det finns för modeller som skulle kunna möta alla mina önskemål. Du som läser detta och har tips och idéer får gärna höra av dig. Anledningen till att jag skriver allt detta är dock att jag just nu testar en kikare som åtminstone i teorin skulle kunna möta alla mina önskemål. Kikaren i fråga är Lynx HD 10 X 30, vilket är en modell med hög förstoring, effektiv närgräns ner till en meter, som fungerar bra med glasögon, väger ganska lite, är vattentät, verkar ha ok synfält och känns prisvärd (cirkapris 5 000 kr). Jag får ta och återkomma när jag testat den ett tag, av förklarliga skäl finns det inga trollsländor att testa den på tills de börjar flyga i slutet av april.

/Magnus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar